Публікації в пресі

 Артюх Олег Іванович,
викладач фізичної культури ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г. Боровенського»

Фізична культура для спеціальних медичних груп
у ДНЗ «Решетилівському професійному аграрному
ліцеї імені І.Г.Боровенського»

Фізична культура у закладах професійної (професійно-технічної) освіти є важливим засобом у системі освіти та виховання учнівської молоді. Формування у них основ здорового способу життя, організації активного відпочинку, розвитку фізичних та духовних сил, реабілітації та корекції здоров'я, розвитку позитивних моральних і вольових якостей та  підготовка до майбутньої професії.
Відповідно до навчальної програми «Фізична культура для спеціальних медичних груп у професійно-технічних навчальних закладах» (2014 р. Автори: В.О. Павленко, Л.Ф. Духовний, С.В. Атрощенко та ін.) вивчення предмету «Фізична культура» є обов'язковим для всіх учнів, які мають відхилення у стані здоров’я тимчасового або постійного характеру та вимагають індивідуального навчального матеріалу і обмежених фізичних навантажень. 

Чергування занять фізичними вправами з розумовою працею забезпечує швидке відновлення працездатності, це важливо для учнів спеціальної медичної групи, у яких спостерігається підвищена стомлюваність організму ослабленого різними захворюваннями.

Основною формою організації освітнього процесу з фізичної культури для учнів спеціальних медичних груп у ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г. Боровенського» є уроки, в процесі яких я працюю  над вирішенням завдань реабілітаційного характеру, а також підвищення рівня фізичної та розумової працездатності. 
Оскільки професії за якими ведеться підготовка у ліцеї (а це – електрозварник ручного зварювання, водій, кухар, кондитер, пекар, лаборант ХБА та тракторист-машиніст) потребують виконання виробничих прийомів, а саме: великий об'єм рухових дій, пов'язаних з маніпуляцією важелями управління і в основному положенні сидячи,  необхідна висока точність і координація рухів, а також постійна напруга уваги і зору. У робітників даних професій повинен бути добре розвинений зовнішній і внутрішній подих, сила та витривалість дихальних м'язів, стійкість до гіпоксії, вестибулярна й емоційна стійкість, рівновага, сміливість, рішучість.

При організації освітнього процесу з фізичної культури для учнів спеціальних медичних груп, особливо важливим є лікарський контроль, самоконтроль та методика фізичного виховання з урахуванням відхилень у стані здоров’я ліцеїстів, а також реалізація принципів систематичності, доступності та індивідуальності, дозування навантаження та поступове його підвищення.
За результатами поглибленого медичного огляду, на основі оцінки стану здоров’я і фізичного розвитку, лікарем, на початку кожного навчального року складаються списки медичних груп, які узгоджуються з лікарями відповідних профільних спрямувань. Перш ніж починати заняття в спеціальних групах, я обов’язково ознайомлююся з діагнозами захворювань учнів. Тому медичний працівник закладу освіти має вказати основний діагноз кожного ліцеїста, стадію хвороби, захворювання, що її супроводжують, особливості фізичного розвитку. І тільки після виконання даних дій переходжу до планування освітнього процесу.
Спеціальна медична група у 2019-2020 навчальному році налічує 15 учнів. Уроки фізичної культури проводжу в позаурочний час тричі на тиждень по 45 хв. за окремою програмою, яка налічує 102 год. По можливості учнів об'єдную у підгрупи відповідно до захворювань за клініко-функційними характеристиками.
На заняттях спеціальної групи дотримуюся загальноприйнятої структури уроку фізичної культури, проте в його організації і методиці проведення є одна особливість: урок складається не з трьох, а з чотирьох частин: вступна, підготовча, основна і заключна.
Максимальну кількість уроків стараюсь проводити на свіжому повітрі,  оскільки розташування навчального закладу сприяє цьому (ліс, річка, впорядковані майданчики). Особливо дієвими і корисними ці заняття є для учнів із легеневими та кардіологічними захворюваннями. Постійно контролюю частоту серцевих скорочень вимірюванням пульсу та проводжу тести для визначення функціональних можливостей та рівня фізичної підготовленості учнів.

Зразки тестів для визначення функціональних можливостей та рівня фізичної підготовленості учнів
Тест тренованості серцево-судинної системи
1. Для оцінки стану тренованості серцево-судинної системи необхідно вимірювати пульс у стані спокою, а потім виконати 20 присідань за 30 с. Час відновлення пульсу до початкового рівня є показником стану серцево-судинної системи і тренованості.

Відновлення пульсу за часом: 
а) менше 3 хв. - добрий результат;
б) від 3 до 4 хв. - середній результат;
в) більше 4 хв. - нижче середнього.

2. Про стан нормальної функції серцево-судинної системи можна судити по коефіцієнту економізації кровообігу, який відбиває викид крові за 1 хв. Він обчислюється за формулою:
(АТ макс. - АТ мін.) х П, де АТ - артеріальний тиск;   П - частота пульсу
Наприклад: АТмакс - 120, АТмін - 80, Частота пульсу - 64.
За формулою (120-80)х64=2560 - у Вас усе гаразд.
У здорової людини його значення наближається до 2600. Збільшення цього коефіцієнта вказує на утруднення в роботі серцево-судинної системи.
Оцінка стану дихальної системи
Функціональні проби для оцінки стану дихальної системи.
Проба із затримкою дихання використовується для судження по кисневому забезпеченні організму. Вона характеризує також загальний рівень тренованості людини. Проводиться у двох варіантах: затримка дихання на вдиху (проба Штанге) і затримка дихання на видиху (проба Генча). Оцінюється за тривалістю часу затримки і за показником реакції (ПР) частоти серцевих скорочень. Останній визначається величиною відносини частоти серцевих скорочень після закінчення проби до вихідної частоти пульсу: ПР = ЧСС (після проби) / ЧСС (до проби).
Показник ритму серця у здорових людей не повинен перевищувати 1,2. Більш високі його значення свідчать про несприятливу реакції серцево-судинної системи на брак кисню.
Проба з затримкою дихання на вдиху (проба Штанге)
Необхідне обладнання: секундомір, (носовий затискач).
Порядок проведення обстеження. Проба з затримкою дихання на вдиху проводиться наступним чином. До проведення проби у обстежуваного двічі підраховується пульс за 30 с. в положенні стоячи. Дихання затримується на повному вдиху, який обстежуваний робить після трьох подихів на 3/4 глибини повного вдиху. На ніс одягається затиск або ж обстежуваний затискає ніс пальцями. Час затримки реєструється за секундоміром. Негайно після відновлення дихання проводиться підрахунок пульсу. Проба може бути проведена двічі з інтервалами в 3-5 хв. між визначеннями. Порядок обробки результатів обстеження. За тривалістю затримки дихання проба оцінюється таким чином:
- менше 39 с. - незадовільно;
- 40-49 с. - задовільно;
- понад 50 с. - добре.
Обчислити значення ПР.
Пульс:
перші 30 с. - 41 уд / хв
другі 30 с. - 41 уд / хв
Затримка дихання - 52 с.
Пульс після затримки (30 с.) - 37 уд / хв
ПР = ЧСС (після проби) / ЧСС (до проби) = 41/37 = 1,12.
Висновок: за результатами тесту проба тривалості затримки дихання на вдиху виявилася хорошою, тобто понад 50 с. Після підрахунку показника ритму серця ми дізналися, що він менше 1,2, тобто він не перевищує норму, яка свідчила б про несприятливу реакцію серцево-судинної системи на брак кисню.
Проба з затримкою дихання на видиху (проба Генча)
Необхідне обладнання: секундомір, (носовий затискач).
Порядок проведення обстеження. Проба з затримкою дихання на видиху проводиться наступним чином. До проведення проби у обстежуваного двічі підраховується пульс за 30 с. в положенні стоячи. Дихання затримується на повному видиху, який обстежуваний робить після трьох подихів на 3/4 глибини повного вдиху. На ніс одягається затиск або ж обстежуваний затискає ніс пальцями. Час затримки реєструється за секундоміром. Негайно після відновлення дихання проводиться підрахунок пульсу. Проба може бути проведена двічі з інтервалами в 3-5 хв. між визначеннями.
Порядок обробки результатів обстеження. За тривалістю затримки дихання проба оцінюється таким чином:
- менше 34 с. - незадовільно;
- 35-39 с. - задовільно;
- понад 40 с. - добре.
Показник ритму серця у здорових людей не повинен перевищувати 1,2. Більш високі його значення свідчать про несприятливу реакцію серцево-судинної системи на брак кисню

Комплекс вправ для учнів спеціальних медичних груп
1. Енергійна ходьба або ходьба на місці з дотриманням правильної постави та глибоким диханням – 30 с.
2. В. п. – о. с. 1 – руки в сторони; 2 – руки вгору, піднятися навшпиньки і потягнутися руками вгору; 3 – руки в сторони; 4 – в. п. Повторити 6-8 разів.
3. В. п. – стійка, руки на пояс. 1 – присід, руки вперед; 2 – в. п.; 3 – нахил вперед; 4 – в. п. Повторити 6-8 разів.
4. В. п. – стійка, руки в сторони. 1 – мах лівою ногою вперед і оплеск долонями під нею; 2 – в. п.; 3-4 – те саме другою ногою. Повторити 4-5 разів кожною ногою.
5. В. п. – стійка на колінах, руки в сторони. 1 – прогинаючись та повертаючи тулуб вправо, торкнутися пальцями правої руки п’яток; 2 – в. п.; 3-4 – те саме в інший бік. Повторити 8-10 разів у середньому темпі.
6. В. п. – упор стоячи на колінах. 1 – змах правою ногою назад; 2 – в. п.; 3-4 – те саме другою ногою. Повторити 4-5 разів кожною ногою.
7. В. п. – упор лежачи на стегнах. 1 – сід на п’яти (руки від підлоги не відривати); 2 – в. п. Повторити 8-10 разів.
8. В. п. – стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1 – стрибком стійка схресно правою; 2 – в. п.; 3 – стрибком стійка схресно лівою; 4 – в. п. Повторити 15-20 разів.

Таким чином, займаючись у спеціальній медичній групі, учні з ослабленим здоров’ям набувають навиків до систематичних занять фізичними вправами, зміцнюючи при цьому своє здоров’я.
Процес фізичного становлення учнів, що мають відхилення у здоровї є складним. Лише при індивідуальному підході і ретельному підборі відповідних вправ та правильному використанні можливостей спортивної бази закладу освіти можна успішно  готувати молодь до майбутньої професійної діяльності.



Немає коментарів:

Дописати коментар