Артюх
Олег Іванович,
викладач фізичної культури ДНЗ «Решетилівський
професійний аграрний ліцей імені І.Г. Боровенського»
Фізична
культура для спеціальних медичних груп
у ДНЗ
«Решетилівському професійному аграрному
ліцеї
імені І.Г.Боровенського»
Фізична культура
у закладах професійної (професійно-технічної) освіти є важливим засобом у
системі освіти та виховання учнівської молоді. Формування у них основ здорового
способу життя, організації активного відпочинку, розвитку фізичних та духовних
сил, реабілітації та корекції здоров'я, розвитку позитивних моральних і
вольових якостей та підготовка до майбутньої
професії.
Відповідно до
навчальної програми «Фізична культура для спеціальних медичних груп у
професійно-технічних навчальних закладах» (2014 р. Автори: В.О. Павленко, Л.Ф.
Духовний, С.В. Атрощенко та ін.) вивчення предмету «Фізична культура» є
обов'язковим для всіх учнів, які мають відхилення у стані здоров’я тимчасового
або постійного характеру та вимагають індивідуального навчального матеріалу і
обмежених фізичних навантажень.
Чергування
занять фізичними вправами з розумовою працею забезпечує швидке відновлення
працездатності, це важливо для учнів спеціальної медичної групи, у яких
спостерігається підвищена стомлюваність організму ослабленого різними
захворюваннями.
Основною
формою організації освітнього процесу з фізичної культури для учнів спеціальних
медичних груп у ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г. Боровенського»
є уроки, в процесі яких я працюю над
вирішенням завдань реабілітаційного характеру, а також підвищення рівня
фізичної та розумової працездатності.
Оскільки професії за якими ведеться
підготовка у ліцеї (а це – електрозварник ручного зварювання, водій, кухар,
кондитер, пекар, лаборант ХБА та тракторист-машиніст) потребують виконання
виробничих прийомів, а саме: великий об'єм рухових дій, пов'язаних з
маніпуляцією важелями управління і в основному положенні сидячи, необхідна висока точність і координація рухів, а також постійна напруга
уваги і зору. У робітників даних професій
повинен бути добре розвинений
зовнішній і внутрішній подих, сила та витривалість дихальних м'язів, стійкість
до гіпоксії, вестибулярна й емоційна стійкість, рівновага, сміливість,
рішучість.
При організації освітнього процесу з фізичної культури для учнів
спеціальних медичних груп,
особливо важливим є лікарський контроль, самоконтроль та методика фізичного
виховання з урахуванням відхилень у стані здоров’я ліцеїстів, а також реалізація
принципів систематичності, доступності та індивідуальності, дозування
навантаження та поступове його підвищення.
За результатами
поглибленого медичного огляду, на основі оцінки стану здоров’я і фізичного
розвитку, лікарем, на початку кожного навчального року складаються списки
медичних груп, які узгоджуються з лікарями відповідних профільних спрямувань. Перш ніж починати заняття в
спеціальних групах, я обов’язково ознайомлююся з діагнозами захворювань учнів. Тому
медичний працівник закладу освіти має вказати основний діагноз кожного ліцеїста,
стадію хвороби, захворювання, що її супроводжують, особливості фізичного
розвитку. І тільки після виконання даних дій переходжу до планування освітнього
процесу.
Спеціальна
медична група у 2019-2020 навчальному році налічує 15 учнів. Уроки фізичної
культури проводжу в позаурочний час тричі на тиждень по 45 хв. за окремою
програмою, яка налічує 102 год. По можливості учнів об'єдную у підгрупи
відповідно до захворювань за клініко-функційними характеристиками.
Максимальну кількість
уроків стараюсь проводити на свіжому повітрі, оскільки розташування навчального закладу
сприяє цьому (ліс, річка, впорядковані майданчики). Особливо дієвими і
корисними ці заняття є для учнів із легеневими та кардіологічними
захворюваннями. Постійно контролюю частоту серцевих скорочень вимірюванням
пульсу та проводжу тести для визначення функціональних можливостей та рівня
фізичної підготовленості учнів.
Зразки тестів для визначення функціональних можливостей та
рівня фізичної підготовленості учнів
Тест тренованості
серцево-судинної системи
Відновлення пульсу за часом:
а)
менше 3 хв. - добрий результат;
б)
від 3 до 4 хв. - середній результат;
в)
більше 4 хв. - нижче середнього.
2.
Про стан нормальної функції серцево-судинної системи можна судити по коефіцієнту
економізації кровообігу, який відбиває викид крові за 1 хв. Він обчислюється за
формулою:
(АТ макс. - АТ мін.) х П, де АТ - артеріальний тиск;
П - частота пульсу
Наприклад:
АТмакс - 120, АТмін - 80, Частота пульсу - 64.
За
формулою (120-80)х64=2560 - у Вас усе гаразд.
У
здорової людини його значення наближається до 2600. Збільшення цього
коефіцієнта вказує на утруднення в роботі серцево-судинної системи.
Оцінка стану дихальної системи
Функціональні
проби для оцінки стану дихальної системи.
Проба
із затримкою дихання використовується для судження по кисневому забезпеченні
організму. Вона характеризує також загальний рівень тренованості людини.
Проводиться у двох варіантах: затримка дихання на вдиху (проба Штанге) і
затримка дихання на видиху (проба Генча). Оцінюється за тривалістю часу
затримки і за показником реакції (ПР) частоти серцевих скорочень. Останній
визначається величиною відносини частоти серцевих скорочень після закінчення
проби до вихідної частоти пульсу: ПР = ЧСС (після проби) / ЧСС (до проби).
Показник
ритму серця у здорових людей не повинен перевищувати 1,2. Більш високі його значення свідчать
про несприятливу реакції серцево-судинної системи на брак кисню.
Проба з затримкою дихання на вдиху (проба Штанге)
Необхідне
обладнання: секундомір, (носовий затискач).
Порядок
проведення обстеження. Проба з затримкою дихання на вдиху проводиться наступним
чином. До проведення проби у обстежуваного двічі підраховується пульс за 30 с.
в положенні стоячи. Дихання затримується на повному вдиху, який обстежуваний
робить після трьох подихів на 3/4 глибини повного вдиху. На ніс одягається
затиск або ж обстежуваний затискає ніс пальцями. Час затримки реєструється за
секундоміром. Негайно після відновлення дихання проводиться підрахунок пульсу. Проба
може бути проведена двічі з інтервалами в 3-5 хв. між визначеннями. Порядок
обробки результатів обстеження. За тривалістю затримки дихання проба оцінюється
таким чином:
-
менше 39 с. - незадовільно;
-
40-49 с. - задовільно;
-
понад 50 с. - добре.
Обчислити
значення ПР.
Пульс:
перші
30 с. - 41 уд / хв
другі
30 с. - 41 уд / хв
Затримка
дихання - 52 с.
Пульс
після затримки (30 с.) - 37 уд / хв
ПР =
ЧСС (після проби) / ЧСС (до проби) = 41/37 = 1,12.
Висновок:
за результатами тесту проба тривалості затримки дихання на вдиху виявилася
хорошою, тобто понад 50 с. Після підрахунку показника ритму серця ми дізналися,
що він менше 1,2, тобто він не перевищує норму, яка свідчила б про несприятливу
реакцію серцево-судинної системи на брак кисню.
Проба з затримкою дихання на видиху (проба Генча)
Необхідне
обладнання: секундомір, (носовий затискач).
Порядок
проведення обстеження. Проба з затримкою дихання на видиху проводиться
наступним чином. До проведення проби у обстежуваного двічі підраховується пульс
за 30 с. в положенні стоячи. Дихання затримується на повному видиху, який
обстежуваний робить після трьох подихів на 3/4 глибини повного вдиху. На ніс
одягається затиск або ж обстежуваний затискає ніс пальцями. Час затримки
реєструється за секундоміром. Негайно після відновлення дихання проводиться
підрахунок пульсу. Проба може бути проведена двічі з інтервалами в 3-5 хв. між
визначеннями.
Порядок
обробки результатів обстеження. За тривалістю затримки дихання проба оцінюється
таким чином:
-
менше 34 с. - незадовільно;
-
35-39 с. - задовільно;
-
понад 40 с. - добре.
Показник
ритму серця у здорових людей не повинен перевищувати 1,2. Більш високі його
значення свідчать про несприятливу реакцію серцево-судинної системи на брак
кисню
Комплекс вправ для учнів спеціальних медичних
груп
1. Енергійна
ходьба або ходьба на місці з дотриманням правильної постави та глибоким
диханням – 30 с.
2. В. п. – о. с.
1 – руки в сторони; 2 – руки вгору, піднятися навшпиньки і потягнутися руками
вгору; 3 – руки в сторони; 4 – в. п. Повторити 6-8 разів.
3. В. п. –
стійка, руки на пояс. 1 – присід, руки вперед; 2 – в. п.; 3 – нахил вперед; 4 –
в. п. Повторити 6-8 разів.
4. В. п. –
стійка, руки в сторони. 1 – мах лівою ногою вперед і оплеск долонями під нею; 2
– в. п.; 3-4 – те саме другою ногою. Повторити 4-5 разів кожною ногою.
5. В. п. – стійка
на колінах, руки в сторони. 1 – прогинаючись та повертаючи тулуб вправо,
торкнутися пальцями правої руки п’яток; 2 – в. п.; 3-4 – те саме в інший бік.
Повторити 8-10 разів у середньому темпі.
6. В. п. – упор
стоячи на колінах. 1 – змах правою ногою назад; 2 – в. п.; 3-4 – те саме другою
ногою. Повторити 4-5 разів кожною ногою.
7. В. п. – упор
лежачи на стегнах. 1 – сід на п’яти (руки від підлоги не відривати); 2 – в. п.
Повторити 8-10 разів.
8. В. п. – стійка
ноги нарізно, руки на пояс. 1 – стрибком стійка схресно правою; 2 – в. п.; 3 –
стрибком стійка схресно лівою; 4 – в. п. Повторити 15-20 разів.
Процес фізичного
становлення учнів, що мають відхилення у здоров’ї є складним. Лише при
індивідуальному підході і ретельному підборі відповідних вправ та правильному
використанні можливостей спортивної бази закладу освіти можна успішно готувати молодь до майбутньої професійної
діяльності.

Вечірня зарядка – ключ до
здоров’я
Хто сказав, що вечір має бути нудним? Після довгого навчального дня, гаджетів та стресів, наше тіло потребує розслаблення. А що може бути кращим способом відновити сили та підняти настрій, ніж весела вечірня зарядка? Давайте разом розберемося, чому вона так важлива, особливо в наш непростий час.
Слово зарядка у більшості людей асоціюється з фізичними вправами, що виконуються вранці. Але якщо мати на увазі, що мета зарядки - це зняття нервової напруги, розслаблення тіла - то виходить, що вечірня зарядка набагато актуальніша. Більшість саме ввечері відчувають підвищену втому, дратівливість. Ось у цих випадках і може допомогти спеціально підібраний комплекс вправ, що виконується ввечері після приходу з роботи чи навчання і природно до вечері (особливо якщо він щільний і насичений).
Які проблеми можна вирішити різними варіантами вечірньої зарядки:
- позбутися від надмірного апетиту ввечері - особливо це важливо, якщо треба прибрати кілька зайвих кілограмів;
- заспокоїти нервову систему й зняти стрес;
- позбутися від фізичної втоми;
- поліпшити стан хребта і позбутися від болю в спині;
- активізувати роботу внутрішніх органів.
Найкращий варіант, якщо кожен індивідуально для себе підбере комплекс вправ, виходячи з поставленої мети. Але є загальні рекомендації, що треба дотримуватися всім:
- будь-які вправи краще робити на порожній шлунок;
- закінчувати заняття треба за 15-20 хвилин до вечері;
- вечірнє тренування має тривати 10-20 хвилин;
- займатися краще за все не кожен день, а 2-4 рази на тиждень;
- стежте за власним самопочуттям - якщо накопичується втома, і вже не хочеться робити комплекс вправ, скоріше за все на останніх тренуваннях організм отримав зайве навантаження. Треба зменшити кількість вправ і тривалість тренування;
- більшість здобувачів освіти під кінець дня відчувають себе дуже втомленими, і їм здається, що в організму немає сил робити вправи, але це не зовсім так. Потрібно лише кілька разів себе пересилити і зробити вечірню зарядку, а потім це вже швидко увійде в звичку.
В
ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І. Г. Боровенського» ми
практикуємо такі види вечірньої зарядки:
Вечірній біг
Біг надає комплексну позитивну дію на людину. Це, мабуть, ідеальний спосіб профілактики серцево-судинних захворювань і тренування серцевого м'яза. Біг у вечірній час нормалізує апетит і покращує настрій. Підвищується настрій за рахунок того, що під час неквапливого бігу виробляються ендорфіни - особливі гормони, які створюють відчуття щастя і блаженства.
Позитивний вплив бігу важко переоцінити, але всього цього можна досягти тільки при дотриманні основних правил:
Позитивний вплив бігу важко переоцінити, але всього цього можна досягти тільки при дотриманні основних правил:
1. Біг має тривати 30-40 хвилин. З часом можна збільшувати тривалість бігу, але для звичайної людини найкращий оздоровчий ефект настає саме за такої тривалості.
2. Бігати треба 2-3 рази на тиждень. Якщо бігати частіше трьох разів, то організм не буде встигати відновлюватися. Якщо бігати один раз, то різко зменшується оздоровчий ефект.
3. Перед бігом треба розім'яти основні групи м'язів. Зробити це можна за допомогою простих вправ: присідання, махи руками і ногами, обертання тулубом.
4. Пробіжку ділимо на три етапи. Перша третина шляху (приблизно 10 хв.) проходить у повільному темпі. Друга третина шляху трохи швидше і заключний етап теж з мінімальною швидкістю.
5. Після пробіжки треба провести водні процедури і, отримавши заряд бадьорості планувати завтрашній день.
Вечірня зарядка для хребта
Справа в тому, що за день відстань між хребцями зменшується, і вони тиснуть на корінці спинного мозку, таким чином, викликаючи дискомфортні, больові відчуття в спині і пригнічуючи роботу внутрішніх органів. Завдання вечірньої зарядки в цьому плані - м'яко розтягнути хребет, збільшивши, таким чином, відстань між хребцями.
Основні правила при виконанні вправ для хребта прості - потрібно робити вправи без ривків, м'яко, відчуваючи, як розтягуються м'язи спини та хребет.
Ці вправи можна робити кожен день протягом 10-15 хвилин.
Техніка виконання вправ:
1. В.п. – упор на колінах. Зробіть вдих, злегка прогніть спину і подивіться вгору. Так, щоб відчути, як розтягуються м'язи вздовж усього хребта від куприка до шиї. Затримайте подих на кілька секунд. Потім зробіть видих, округлятимете спину і втягніть живіт, щоб напружилися м'язи. Притисніть підборіддя до грудей і затримайте дихання на кілька секунд. Виконати 7 - 8 таких рухів.
2. Ляжте на спину, руки розташуйте на підлозі за головою. Повністю видихніть повітря. Тримаючи ліву ногу прямою, вдихайте, одночасно згинаючи праве коліно, і притискаючи стегно до тулуба, охоплюючи праве коліно обома руками. Затримайте подих на кілька секунд, потім розслабтеся, видихніть і поверніться у вихідне положення. Повторити 5-7 разів для кожної ноги.
3. Ляжте на підлогу, заведіть руки за голову і випрямтесь. Дихайте як звичайно. Витягайте одночасно ліву руку й ногу в протилежних напрямках. Повторіть те ж саме для правого боку. Зробити 5 - 7 витягувань для кожної сторони.
Вечірня зарядка для нервової системи
Стрес - це щоденний супутник практично кожного підлітка. Вирішити цю проблему, звичайно ж, можна тільки в комплексі, а спеціальні вправи можуть стати першим кроком на шляху до більш спокійного і повноцінного життя.
1. Встаньте поряд із стільцем, боком до його спинки. Тримаючись за спинку лівою рукою, зробіть повний видих. Потім на вдиху, зігнувши коліно, підніміть праву ногу і обхопіть його (коліно) правою рукою (не кистю). Пригніться голову до коліна і в такій позі затримаєте подих на 3 секунди. Розслабтеся і опустіть ногу. Коли ви повністю засвоїте цю вправу і будете добре тримати рівновагу, можна обхвачувати коліно обома руками, щоб натиск був сильніший. Виконати 3 рази для кожної ноги.
2. Станьте прямо, погляд зосередьте на одній точці на стіні перед вами (голову треба тримати прямо). Дихайте як звичайно. Повільно піднімайте праву ногу і розташуйте стопу на внутрішній поверхні лівої ноги, як можна вище. Пальці ноги при цьому спрямовані вниз. Розслабте ногу. У такій позиції вона не буде ковзати вниз. Коли відчуєте, що стоїте стійко, зробіть повний видих, потім, повільно вдихаючи, підніміть руки і зімкніть долоні над головою. Потім розслабте дихання і відчуйте, як напружуються м'язи живота. Дихайте абсолютно вільно. В цій вправі важливіше розслабити дихання, утримуючи рівновагу, ніж піднімати руки над головою. Виконати 3 рази для кожної ноги.
Пам’ятайте: на перший погляд може здатися, що, виконуючи вечірню зарядку, не залишиться часу на інші справи - але насправді 15 хвилин вправ додадуть тільки бадьорості та ентузіазму у вечірнє життя. Регулярна фізична активність – це запорука здоров’я та гарного самопочуття. Зарядка допоможе не тільки зберегти фізичну форму, але й підвищити свою продуктивність під час роботи чи навчання. Головне – почати і робити це регулярно.
Використані
джерела:
Круцевич Т. С., Гавриленко І. С. Основи здоров’я та фізичної культури: Підручник. – Київ: Олімпійська
література, 2010. – 248 с.
Платонов О. М., Буланова Н. А.
Основи фізичної підготовки та здорового способу життя: Навчальний посібник. –
Київ: Олімпійська література, 2013. – 424 с.

Немає коментарів:
Дописати коментар